מהם מנועים מסוג DC?

מנוע dc

לכל מגנט יש תכונה בסיסית, על פיה המגנט מחולק לשני קטבים משני צדדיו – קוטב צפוני וקוטב דרומי. ברגע שאתה מקרב שני קטבים משוני סימן (קוטב צפוני המקורב לקוטב דרומי), המגנטים יימשכו אחד לשני. לחלופין, אם מקרבים שני קטבים שווי סימן (למשל – קוטב צפוני המקורב לקוטב צפוני, וקוטב דרומי המקורב לקוטב דרומי) – המגנטים ידחו אחד את השני. 

בהתאם לכך, באמצעות שינוי זרם, ניתן לשנות את הקטבים של השדה הגנטי. בשל הזרמת זרמים, ניתן ליצור שדות מגנטיים. הודות לתכונות אלו, ניתן להרכיב ולבנות מנועים בעולם. 

מהו תפקיד המנוע?

מרבית המנועים בעולם, אינם מכונים – מנוע DC. המנועים הללו שימושיים בעיקר בתחום הרובוטיקה. המנועים השימושיים משתייכים בעיקר למשפחת ה- AC. תפקיד המנוע – להמיר אנרגיה חשמלית לאנרגיה מכנית, דהיינו – אנרגיה סיבובית. במילים אחרות, תפקידו של המנוע, לקחת זרם חשמלי המוזרם למנוע, והמנוע תפקידו הוא לקחת את האנרגיה הזו ולהפיק ממנה אנרגיה מכנית. 

המנועים השונים מסייעים לנו – בני האדם, בביצוע פעולות שונות. כך למשל, קיים מנוע להזזת מכוניות חשמליות, כמו גם לטובת הרמת החלונות ברכב ואוורור פנים הרכב, בקולנועיות, בכיסא גלגלים אלקטרוני, במדרגות נעות בקניונים השונים, במעליות, במסועים שונים ועוד.

ממה מורכב המנוע? 

המנוע מורכב משני חלקים עיקריים: החלק הראשון, חלק קבוע, והחלק השני – חלק מסתובב. החלק הקבוע, המכונה בנוסף ‘סטטור המנוע’, מורכב מקוטב צפוני וקוטב דרומי. החלק השני והמסתובב המורכב במנוע, מכונה ‘רוטור המנוע’. בחלק זה יש תיל נחושת מלופף, הנראה כצורת סליל. בחלק זה, נזרם הזרם המוזרם למנוע, כך שבעזרתו נוצר השדה המגנטי. 

הזרם מוזרם על פי רוב באמצעות סוללה. הזרם מוזרם, נוצרים קטבים מגנטים מנוגדים – דרומי וצפוני. שני הקטבים הללו רוצים להימשך אחד לשני, מטבע הדברים. הרצון של הקטבים להיצמד אחד לשני, גורם לציר הרוטור להסתובב. כדי לוודא שציר הרוטור ממשיך להסתובב, צריך לשנות את כיוון הזרמת הזרם. 

באופן זה, נוצרים קטבים הפוכים בדיוק לקטבים שנוצרו בשלב הראשון, כך ממשיך הליך הסיבוב, וכך למעשה נוצר המנוע. 

סוגי מנועים חשמליים

בנוסף, לסוג מנוע DC – מנוע זרם ישר, קיים מנוע מנוגד לחלוטין, מנוע AC, המהווה מנוע זרם חילופין. מנועי הצעד, הם מנועי DC, ומנועים לא סינכרוניים ומנועים סינכרוניים, הם מנועי AC. כמו כן, ניתן לאבחן את סוגי המנועים השונים באמצעות צורת המנוע. 

קיימים מנועים גליליים דקים ביותר, ביחס לקוטר שלהם, שנראים בצורת פנקייק. לצד זאת, קיימים מנועים לינאריים – מנועים מיושרים. מנועים אלו משמשים לדוגמא לטובת הזזה של רכבות הרים. במנועים אלו אין כלל תנועה סיבובית, ובקומה קיימת משיכה על פני משטח או מסילה.